کالری، قند و پتاسیم انبه چقدر است؟ (جدول ارزش غذایی)

کالری، قند و ارزش غذایی انبه
کالری، قند و ارزش غذایی انبه

جدول ارزش غذایی | مقدار کالری | کربوهیدرات | قند | فیبر | پروتئین | شاخص گلیسمی | چربی | ویتامین ها و مواد معدنی | ارزش غذایی انبه خشک

انبه از میوه های استوایی آب دار، خوشمزه و خوش رنگ و لعاب است که مواد مغذی فراوان از جمله ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های متعددی در خود گنجانده است، اگرچه انبه در گذشته میوه ای عجیب و دور از دسترس به نظر می رسیده اما امروز به یکی از میوه های رایج و پر طرفدار تبدیل شده که بسیاری از افراد به دلیل ارزش غذایی غنی و طعم منحصر به فردش آن را به برنامه غذایی خود اضافه کرده اند.

این میوه در رنگ های مختلف انبه سبز، زرد، قرمز تا نارنجی و در انواع مختلف انبه پاکستانی، هندی، آفریقایی، مصری و غیره یافت می شود که ترکیبات مغذی موجود در آن ها تقریبا مشابه می باشد.

برای آشنایی با ارزش غذایی انبه تازه و انبه خشک در ادامه مطلب با کوکا همراه باشید.

ارزش غذایی انبه 

برخی مواد مغذی موجود در 100 گرم انبه تازه به صورت زیر است:

انبه (100 گرم) مقدار
کالری 60
پروتئین 0.8 گرم
کربوهیدرات 15 گرم
قند 13.7 گرم
فیبر 1.6 گرم
چربی 0.4 گرم

کالری انبه چقدر است؟

انبه از میوه های پر کالری محسوب می شود که در صورت زیاده روی در مصرف آن می تواند به اضافه وزن منجر شود. مقدار کالری موجود در انبه عبارت است از:

  • کالری انبه زرد (100 گرم): 60
  • کالری انبه خشک شیرین شده (100 گرم): 319
  • کالری یک عدد انبه کامل (207 گرم): 124.2

کربوهیدرات انبه چقدر است؟

قسمت عمده کالری موجود در انبه از کربوهیدرات آن حاصل می شود. کربوهیدرات انبه بیشتر به شکل قند طبیعی بوده و مقدار اندکی از آن از نوع فیبر می باشد.

100 گرم انبه زرد حدود 15 گرم کربوهیدرات دارد.

قند انبه چقدر است؟

بیش از 90 درصد کربوهیدرات موجود در انبه را قند طبیعی تشکیل داده و این میوه شیرین بیشتر کالری اش را از قند دریافت می کند، بنابراین مصرف بیش از حد آن در افراد دیابتی می تواند به افزایش شدید قند خون منجر شده و مضر باشد.

100 گرم انبه حدود 13.7 گرم قند در خود گنجانده است.

فیبر انبه چقدر است؟

مقدار فیبر موجود در انبه نسبت به کربوهیدرات کل بسیار کمتر بوده و کمتر از 10 درصد آن را تشکیل داده است. هر 100 گرم انبه حاوی 1.6 گرم فیبر می باشد.

پروتئین انبه چقدر است؟

با مصرف 100 گرم انبه تازه مقدار کمی پروتئین (کمتر از 1 گرم) دریافت خواهید کرد.

شاخص گلیسمی انبه چقدر است؟

شاخص گلیسمی انبه عدد 51 است، به طور کلی مواد غذایی با شاخص گلیسمی 55 یا پایین تر جزو غذاهای کم گلیسمی محسوب می شوند. بار گلیسمی انبه نیز عدد 8 می باشد.

چربی انبه چقدر است؟

انبه از خوراکی های تقریبا بدون چربی است و 100 گرم از آن حدود 0.4 گرم چربی در خود گنجانده است، این چربی ها بیشتر از نوع چربی های تک غیر اشباع و چند غیر اشباع می باشند که هر دو جزو چربی های سالم محسوب می شوند.

ویتامین ها و مواد معدنی انبه

انبه سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف می باشد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ویتامین C؛ از آنتی اکسیدان های مهم برای سلامت بدن است و مصرف 100 گرم انبه زرد 61 درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین را برطرف می کند
  • ویتامین A؛ این ویتامین برای بینایی و سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است. 100 گرم انبه حدود 6 درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین را برطرف می کند
  • ویتامین B6؛ پیریدوکسین رایج ترین نوع ویتامین B6 است که برای تولید گلبول های قرمز خون اهمیت زیادی دارد. 100 گرم انبه حدود 10 درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین را برطرف می کند
  • ویتامین E؛ این ویتامین نوعی آنتی اکسیدان قدرتمند و ضروری برای اعصاب و ماهیچه ها است و بهترین منابع غذایی آن شامل روغن ها، آجیل ها، دانه ها و سبزیجات می باشد. 100 گرم انبه حدود 5 درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین را برطرف می کند
  • مس؛ کمبود این ماده معدنی در اکثر رژیم های غذایی غربی احساس می شود که می تواند اثر بدی روی سلامت قلب داشته باشد. مصرف 100 گرم انبه حدود 6 درصد نیاز بدن به این ماده را تامین می کند
  • پتاسیم؛ این ماده معدنی برای سلامت قلب ضروری می باشد، 100 گرم انبه حدود 168 میلی گرم پتاسیم در خود گنجانده است.

از دیگر ویتامین ها و مواد معدنی موجود در این میوه می توان به تیامین، ریبوفلاوین، فولات، نیاسین، اسید پانتوتنیک و منیزیم اشاره کرد.

ارزش غذایی انبه خشک

برخی مواد مغذی موجود در 100 گرم انبه خشک شیرین شده به صورت زیر است:

انبه خشک (100 گرم) مقدار
کالری 319
پروتئین 2.5 گرم
کربوهیدرات 78.6 گرم
قند 66.3 گرم
فیبر 2.4 گرم
چربی 1.2 گرم

منابع: verywellfit – eatthismuch

دیدگاهتان را بنویسید