خواص خوردن پرتقال در دوران بارداری؛ مفید است یا مضر؟

تاثیر خوردن پرتقال در بارداری
پرتقال برای دروان بارداری خوبه؟

زنان باردار می توانند پرتقال بخورند؟ | ارزش غذایی | فواید خوردن پرتقال در بارداری | در دوران بارداری چه تعداد پرتقال بخوریم؟ | بهترین زمان مصرف | خوردن آب پرتقال در بارداری | عوارض جانبی

مرکبات از جمله پرتقال از میوه های بسیار خوشمزه و پر خاصیت هستند که گنجاندن آن ها در رژیم غذایی خانم های باردار مزایای زیادی به دنبال دارد اما مانند سایر میوه ها و سبزیجات که جزء جدایی ناپذیر رژیم غذایی بارداری محسوب می شوند باید در مصرف آن ها دقت کافی داشته باشید تا به مشکلات جدی منجر نشوند.

هوس پرتقال در بارداری به دلیل خواص بی نظیر و عطر و طعم ترش و شیرین این میوه برای خانم های باردار دور از انتظار نیست، از جمله خواص پرتقال می توان به تقویت سیستم ایمنی، رشد مغز جنین، پیشگیری از یبوست، آب رسانی بدن و سلامت پوست اشاره کرد.

برای آشنایی با خواص پرتقال در بارداری در ادامه مطلب با کوکا همراه باشید.

آیا خوردن پرتقال در دوران بارداری مفید است؟

پرتقال از میوه های سرشار از ویتامین C، آهن، روی و اسید فولیک است که فواید زیادی برای مادر و جنین داشته و به طور قطع یکی از بهترین میوه هایی است که می توانید در رژیم غذایی بارداری خود بگنجانید.

برای به دست آوردن حداکثر فواید این میوه بهتر است آن را به صورت کامل مصرف کنید، اما اگر علاقه ای به خوردن میوه خام ندارید می توانید آب پرتقال طبیعی یا پاستوریزه بنوشید.

ارزش غذایی پرتقال 

مواد مغذی موجود در نصف یک عدد پرتقال بزرگ (100 گرم) برابر است با:

پرتقال (100گرم) مقدار
کالری 47
آب 87 درصد
پروتئین 0.9 گرم
کربوهیدرات 11.8 گرم
قند 9.4 گرم
فیبر 2.4 گرم
چربی 0.1 گرم
پتاسیم 181 میلی گرم

فواید پرتقال برای دوران بارداری

خوردن پرتقال در دوران بارداری فواید زیادی برای سلامت مادر و جنین در حال رشد دارد، از جمله:

1. تقویت سیستم ایمنی

همه ما پرتقال را به ویتامین C فراوان موجود در آن می شناسیم، این ویتامین و آنتی اکسیدان قدرتمند به تقویت سیستم ایمنی بدن جنین و مادر کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های مختلف را کاهش می دهد.

از سوی دیگر آهن و روی موجود در پرتقال نیز برای سیستم ایمنی بدن ضروری هستند.

خوردن پرتقال برای کاهش خطر بروز آلرژی در دوران بارداری مفید بوده و به رشد غضروف ها، بافت ها، عروق خونی و استخوان جنین نیز کمک کند.

2. رشد مغز جنین

پرتقال منبع خوب ویتامین B6 و اسید فولیک است، به همین دلیل خوردن آن در دوران بارداری برای رشد مغز جنین مفید بوده و از نقص لوله عصبی که از عوامل بروز ناهنجاری های مغزی و نخاعی در نوزادان است جلوگیری می کند.

فولات موجود در پرتقال می تواند به ایجاد گلبول های خونی، رشد بافت های جدید و جفت سالم کمک کند اما نباید بیش از حد مصرف شود زیرا باعث وزن هنگام تولد را به صورت غیر طبیعی افزایش می دهد.

3. پیشگیری از یبوست

پرتقال سرشار از فیبر و سلولز محلول و نا محلول است که به تنظیم حرکات روده و درمان یبوست که از مشکلات شایع بارداری است کمک می کند. فیبر برای جلوگیری و درمان مشکلات معده و نفخ شکم نیز مفید است.

4. کنترل فشار خون

پرتقال حاوی پتاسیم فراوان است که به تنظیم فشار خون در دوران بارداری کمک کرده و برای درمان فشار خون بالا که از اختلالات جدی حاملگی است مفید می باشد.

5. هیدراتاسیون بدن

پرتقال از میوه های آب دار است که 87 درصد آن را آب تشکیل داده است، خوردن این میوه علاوه بر فراهم کردن آب مورد نیاز و کمک به هیدراتاسیون بدن به تامین پتاسیم و سدیم لازم برای حفظ تعادل مایعات بدن کمک می کند.

6. سلامت پوست

این میوه مرکباتی سرشار از آنتی اکسیدان های قدرتمند است که خوردن آن اثر تسکین دهنده ای روی پوست داشته و به سفت شدن پوست کمک می کند.

آب فراوان موجود در پرتقال نیز باعث مرطوب شدن پوست می شود و از بروز آکنه جلوگیری می کند.

در دوران بارداری چه تعداد پرتقال بخوریم؟

دوز مصرف روزانه ویتامین C در زنان باردار 85 میلی گرم می باشد که با مصرف سه عدد پرتقال در روز یا سایر خوراکی های سرشار از ویتامین C برطرف می شود.

اگر به خوردن پرتقال علاقه زیادی دارید حتما میزان ویتامین C دریافتی از سایر غذاها را نیز در نظر بگیرید تا سطح این ویتامین در بدن از حد توصیه شده تجاوز نکند. علاوه بر این مصرف بیش از حد پرتقال می تواند باعث بروز اسیدیته دستگاه گوارش شود.

توجه: در مورد تعداد پرتقال مصرفی روزانه حتما با پزشک نیز مشورت کنید.

بهترین زمان مصرف پرتقال در دوران بارداری 

پرتقال را می توان در هر زمان از روز حتی با معده خالی مصرف کرد و هیچ محدودیتی درباره زمان یا چگونگی گنجاندن آن در رژیم غذایی وجود ندارد.

آیا می توان در دوران بارداری آب پرتقال مصرف کرد؟

آب پرتقال پاستوریزه و بدون هر گونه افزودنی و مواد نگهدارنده یک نوشیدنی خوشمزه و سالم برای دوران بارداری محسوب می شود که به درمان بیماری صبحگاهی نیز کمک می کند، خانم های باردار می توانند روزانه 2 لیوان از این نوشیدنی میل کنند.

آب پرتقال پاستوریزه منبع خوب کلسیم است و به تقویت استخوان ها کمک می کند، بنابراین اگر دچار عدم تحمل لاکتوز هستید می توانید آب پرتقال غنی شده را جایگزین شیر در رژیم غذایی خود کنید.

آب پرتقال طبیعی و تازه نیز برای خانم های باردار مفید است اما برای جلوگیری از افزایش قند خون لازم است از افزودن شکر به آن اجتناب کنید.

از نوشیدن آب میوه های شرکتی اجتناب کنید زیرا اکثر آن ها حاوی مواد نگهدارنده هستند که ممکن است برای بدن شما مفید نباشد. از مصرف آب میوه های طبیعی تهیه شده توسط دستفروشان خیابانی نیز پرهیز کرده و همواره آب پرتقال را در منزل درست کنید تا از سلامت و بهداشت آن مطمئن باشید.

آیا خوردن هسته پرتقال در دوران بارداری ضرر دارد؟

خوردن هسته پرتقال برای خانم های باردار ضرر ندارد اما اگر هسته ها بزرگ باشند ممکن است باعث خفگی شوند.

عوارض جانبی پرتقال برای دوران بارداری

پرتقال علاوه بر عطر و طعم نشاط آور فواید زیادی برای سلامت خانم های باردار و جنین دارد اما مصرف بیش از حد آن مانند هر خوراکی دیگر می تواند باعث بروز برخی عوارض نا خواسته در دوران بارداری شود، از جمله:

  • اسید سیتریک فراوان موجود در این میوه موجب گلو درد شده و مینای دندان را از بین می برد.
  • مصرف فیبر زیاد ممکن است باعث گرفتگی معده و اسهال شود.
  • خوردن بیش از حد این میوه اسیدی می تواند باعث سوزش سر دل به خصوص در خانم های بارداری که از بیماری رفلاکس معده به مری رنج می برند شود.
  • مصرف بیش از حد ویتامین C خطر زایمان زودرس را افزایش می دهد.

نحوه مصرف پرتقال در دوران بارداری

پرتقال چه به صورت خام و کامل یا آب میوه طرفداران زیادی دارد، همچنین می توانید آن را خرد کرده داخل سالاد معمولی یا سالاد میوه اضافه کنید.

برای تهیه دسر پرتقال مقداری شکر قهوه ای روی برش های پرتقال بپاشید و داخل مایکروویو قرار دهید.

منبع: parenting

دیدگاهتان را بنویسید