بازاریابی چریکی یا پارتیزانی چیست ؟

ایده اصلی Guerrilla Marketing ایجاد تجربه ای خاص و موثر با کمترین بودجه است. دانشمندان یادآور میشوند که جای پژوهشهای باکیفیت در این زمینه هنوز بسیار خالی است و هنوز هیچ پژوهشی ندیدهایم که در آن اثربخشی ریکی بیشتر از دارونماها باشد. بازاریابی نهان – به نوعی از تبلیغات به جمعیتی از مخاطبین می گویند که آن ها از این که هدف تبلیغ هستند، آگاه نیستند. Ambush marketing یا بازاریابی کمینگاه – نوعی استراتژی است که در آن برندها محصولشان را در یک رویداد خاص که توجه مخاطبین به آن جلب شده است معرفی می کنند. گفته میشود که «اوسوئی» در طول عمر خود روش ریکی را به ۲ هزار نفر آموزش داد. بهترین (یا عجیب ترین) تبلیغاتی که هفته ها درباره آن سخن گفته می شود مربوط به این کمپانی است، بدون توجه به ربط آن این که محصول اصلی تبلیغ می شود. در واقع به این موضوع فکر کنند که هدف قرار دادن این تبلیغ در آن محل خاص چیست. عدم شناخت از مخاطبین هدف منجر به نتایج گمراه کننده و کم اثر می شود. تبلیغات چریکی چیست : اگر بخواهیم یک تعریف و توضیح ساده از بازاریابی چریکی داشته باشیم ، میتوانیم این طوری بیان کنیم که بازاریابی چریکی یا پارتیزانی (Guerilla Marketing) یه روش نامتعارف برای تبلیغات هست آنهم زمانی که بودجه تبلیغاتی ما خیلی کم باشد.

گوریلا مارکتینگ برای کسب و کارهای کوچک که قصد ایجاد سهم آوای بسیار با هزینهی کم را دارند مناسب است. کارشناسان انرژی درمانی ریکی معتقدند که انرژی در مکان هایی از بدن که ممکن است آسیب های جسمی و یا حتی درد های روانی وجود داشته باشد و بیماری به علت سرگیجه های انرژی به وجود آید، می تواند محرک باشد. نگرانی اصلی این است که افراد مبتلا به بیماری جدی، به جای استفاده از درمان های مدرن، صرفا به ریکی و سایر روش های مکمل استفاده می کنند. تمرین کنندگان ریکی معتقدند که بهبود جریان انرژی در اطراف بدن می تواند باعث آرامش ، تسکین درد ، تسریع بهبود و کاهش سایر علائم بیماری شود. اما برندهای زیادی وجود دارند که قبل از شما کارهای فوق العادهای برای آگاهی از برند خود با فرمت های غیرمعمولی انجام داده اند. هیچکس در خارج شرکت شما، قصد نجات شما را ندارد و هیچکس برای انجامش، پیشقدم نمیگردد. این بازشدگی خارج از جسم فیزیکی و در محدوده هاله قرار دارد. بین دنده و ناف ، چاکرای خاجی در قسمت تحتانی شکم و چاکرای پایه واقع در نزدیکی پایه ستون فقرات قرار دارد. دو جفت چاکرای فرعی در کف دستها و کف پاها قرار دارند.

در گوریلا مارکتینگ، جنگی وجود ندارد، اما تکنیک های کمین کردن و سورپرایز کردن استفاده می شود تا تجربه ای شگفت انگیز برای مخاطبین ایجاد شود. با این که این مثال از شرکتی بسیار بزرگ بود که از بازاریابی چریکی استفاده می کرد، اما این استراتژی به عنوان گزینه ای مناسب برای کسب و کارهای کوچک شناخته می شود. آن ها به صورت هنرمندانه ای لوگو یا طراحی خاصی را در معرض دید مخاطبین قرار می دهند که توجه کاربران را جلب کند. این استراتژی مخاطب را به صورت حضوری و در رویدادهای شرکت و چهره به چهره با برند آشنا می کند. برای این که استراتژی بازاریابی چریکی موثری داشته باشید، پیش از شروع کار باید تحقیقات بازار مناسب را انجام دهید و با درک مخاطبین پرسونای مخاطب را آماده کنید. نمونه ای از بازاریابی محیطی تبلیغی از مک دونالد می باشد که در این بیلبورد از نور زرد استفاده کرده است تا نمایشی از سیب زمینی سرخ کرده باشد. همانطور که گفتیم، بازاریابی یا تبلیغات چریکی استراتژی است که تعجب عمومی مصرف کنندگان را با جلب توجه آنها بر می انگیزد که در ادامه آن ها راجع به این موضوع با دیگران به گفتگو بپردازند.

این نوع تبلیغات معمولا جایی که مخاطب انتظارش را ندارد وارد شده و مخاطب را غاقلگیر می کند. همچنین این نوع از بازاریابی توسط شرکتهای بزرگ برای ایجاد حجم زیاد تبلیغات رسانهای انجام می شود. بازاریابی به معنای ایجاد ارتباط با مخاطبی است که وی را درک کرده اید. زیرا که منابع لازم برای اجرای موفقیتآمیز برنامه بازاریابی، فراهم نمینمایند. این روش ها موثر هستند، زیرا که در روزمرگی شما تجربه شخصی و منحصر به فردی ایجاد می کنند. بزرگترین ضربهای که کمپینهای گوریلا مارکتینگ را با شکست مواجه میکند، عدم ابتکار عمل است. بازاریابی محیطی – بازاریابی محیطی شامل قرار دادن تبلیغات در مکانهایی است که انتظار نمی رود. به جای استفاده از پله برقی یا پله های معمولی، مسافران می توانستند از ابزاری که فولکس واگن نام آن را “the fast lane” یا “خط سریع” نام گذاشته بود استفاده کنند تا سریع تر به پایین برسند. از آن جا که بازاریابان چریکی بودجه نامحدود برای انجام کارهایشان ندارند، به دنبال روش های هوشمندانه تر به جای روش های سخت تر می روند که نتیجه بخش باشد.

دیدگاهتان را بنویسید